dinsdag 7 januari 2014

Gado Gado


Een heerlijk recept voor na de feestdagen, als je vol gegeten bent van veel te machtige gerechten, of te grote hoeveelheden omdat het zo lekker was. Zelf gebruikte ik het op kerstavond als voorgerecht. Daarvoor gebruikte ik een recept voor 4 personen wat ik vervolgens over 8 bordjes verdeelde. Ook had ik het mezelf erg gemakkelijk gemaakt door de kant en klare gadogadosaus te gebruiken. Natuurlijk kun je ook zelf een pindasaus maken.
De eerste keer dat ik gado gado at was jaren geleden tijdens het eerste kookavondje met de meiden.
Imke had toen het gerecht ook als voorgerecht gebruikt en ik was meteen fan. De heerlijke knapperige groente in combinatie met een gekookt eitje, de pindasaus met knapperige uitjes en kroepoek was een heerlijke smaakcombi, lekker licht om te eten en prima als voorgerecht.
Hieronder het recept wat ik als inspiratie hebt gebruikt, maar je kunt elke gewenste groente gebruiken zoals je zelf lekker vind.
Zelf heb ik gekozen voor worteltjes, broccoli, sperzieboontjes, tauge, paprika en komkommer.
 
 
Gado Gado
 
1/4 bloemkool
1 stronk broccoli
250 g sperziebonen
8 eieren, hardgekookt
250 g worteltjes
1/2 komkommer
1 sjalotje
1 bakje/pot pindasaus
1 zak kroepoek

Voorbereiden:
Snijd de bloemkool en broccoli in roosjes. Maak de sperziebonen schoon. Pel de eieren en snijd ze in de lengte doormidden. Snijd de wortels in de lengte doormidden. Snipper het gepelde sjalotje. Snijd de komkommer in plakjes.
 
Bereiden:
Kook de bloemkool, broccoli, sperziebonen en worteltjes beetgaar. Spoel ze met koud water af. Laat de groenten uitlekken en afkoelen. Fruit het sjalotje in de olie zacht en glazig. Maak de pindasaus volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Roer het sjalotje door de pindasaus. Verdun de saus met extra water. De pindasaus moet de consistentie van karnemelk hebben. Leg de verschillende groenten en de halve eieren op een grote schaal. Serveer de pindasaus, die zowel warm als koud kan worden gegeten, en de kroepoek er apart bij. Ook lekker met gebakken uitjes.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...