zondag 6 januari 2013

Aardbeienjam cupcakes


Voor de visite van vandaag heb ik gisteren weer eens in de keuken gestaan om lekkere gebakjes te maken. Deze keer cupcakes. Een melkvrij recept, omdat mijn zoontje daar allergisch voor is.
Hiervoor heb ik de melk vervangen door sojamelk en voor de boter gebruik ik wajang. Nadat ik het deeg in de vormpjes had gedaan heb ik er per cupje een schepje aardbeienjam overheen geschept. Na het bakken was er aan de buitenkant echter niets meer terug te vinden van de jam omdat het deeg er mooi bovenuit was gerezen. Maar de cupcake die mijn schoonvader en ik getest hadden (nog warm uit de de oven) was van binnen mooi gevuld met jam en smaakte heerlijk!
Ter decoratie heb ik er vandaag nog wat glazuur overheen gegoten (van aardbeienjam en poedersuiker) en versierd met zilveren bolletjes.
Voor de liefhebbers het recept:

Photobucket Ingrediënten voor 12 cupcakes:
125 gram (wajang of andere plantaardige) boter op kamertemperatuur
125 gram kristalsuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren
2 el (soja) melk
12 el aarbeienjam

Glazuur:
2/3 el aardbeienjam
poedersuiker

Photobucket
Photobucket

Bereiding:

Verwarm de over voor op 190 C. Klop met een handmixer de boter met de suiker zacht en luchtig. Voeg de eieren, zelfrijzend bakmeel en melk toe en klop tot een glad beslag. Verdeel het beslag over de cakevormpjes.
Verwarm en zeef de jam en schep een eetlepel warme jam over elke cupcake. Bak de cupcakejes in de voorverwarmde over tot de cakejes mooi zijn gerezen, goudbruin en stevig zijn. Neem ze uit het bakblik en laat ze op een rooster afkoelen.
Warm voor het glazuur de jam op in een pannetje (eventueel zeven) en doe er steeds een beetje poedersuiker bij tot het wat steviger wordt. Schep dit mengsel over de cupcakejes en versier met strooisels.

Photobucket

Bron: Zoethoudertjes! recepten voor de lekkerste en zoetste verleidingen

Het recept is iets aangepast door mij, in het originele recept was de jam niet toegevoegd en werd voor het glazuur kleurstof gebruikt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...