vrijdag 15 augustus 2014

Notenhoningkoekjes met cranberry's


Het koekjesboek wat in mijn keukenkastje ligt, tussen de andere kookboeken, heb ik nog eens van mijn schoonmoeder gekregen en is al vaak ter hand genomen. Het meest favoriet zijn de havermoutkoekjes, maar ook de andere recepten nodigen uit om ze een keer te proberen.
Zo had ik enkele weken geleden de Belgische stroopkoekjes ontdekt. Simpel en lekker, de kindjes waren er dol op.
Vandaag was het weer perfect weer om in de keuken aan de slag te gaan. De ramen en deuren in huis stonden wagenwijd open om de hitte van afgelopen week het huis uit te laten stromen.
Het recept is gebaseerd op de vruchtenkoekjes die in het boek stonden, alleen dan aangepast op de ingrediƫnten die ik al in huis had. Zelf vond ik ze erg lekker, beetje zacht, maar dat kwam misschien ook wel omdat ik eetlepels had gebruikt i.p.v. theelepels, waardoor de baktijd waarschijnlijk te kort is geweest. Gebruik je theelepels krijg je mooie minikoekjes, al vond ik het formaatje van de eetlepels ook best mooi! Je haalt er dan natuurlijk wel veel minder uit.




Ingrediƫnten:
100 gram zachte boter
80 gram honing
2 eidooiers
1 tl kaneel
125 gram bloem
4 eetlepels melk
200 gram gemengde noten en cranberrymelange


Recept:
Mix de boter met de honing tot een romige massa. Mix en eidooiers en de kaneel erdoorheen.


Zeef de bloem en roer hem met de melk door het botermengsel. Schep de noten-cranberrymelange erdoorheen.


Verwarm de oven voor op 180C (heteluchtoven 160C). Schep met twee theelepels kleine bergjes deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in het midden van de oven, laat ze afkoelen en bestuif ze met poedersuiker.

1 opmerking:

  1. cranberry's, daar ben ik gek van, puur, in drank enz, maar honing lust ik minder graag, maar ik twijfel er niet aan dat dit lekker is

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...