zaterdag 16 maart 2013

Bosvruchtencupcakes




Soms heb je van die recepten, die zo lekker lijken als je het ziet staan in een boek, dat je ze meteen wil uitproberen. En ze waren ook erg lekker! Alleen heb ik wel wat veranderd aan het recept.
Toch wil ik jullie wel het recept geven, want wie weet zijn er hier mensen die wel houden van hele zoete toppingen. En ik zal er mijn alternatief bij zetten voor mensen die het liever wat minder zoet hebben.

Bramencupcakes

Voor 12 cupcakes: (Ik haalde er makkelijk 18 uit dit recept)
225 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram fijne kristalsuiker
3 eieren
100 ml yoghurt
175 gram ongezouten boter, gesmolten
fijn geraspte schil van een citroen
(100 gram bosvruchten voor mijn variant)

 
Voor de topping
50 gram ongezouten boter (kun je ook vervangen door 100 gram yoghurt erg lekker)
100 gram mascarpone
1/2 vanille aroma (of het merg van 1 vanillestokje)
350 gram poedersuiker (het leek me al erg veel bij het mixen, maar toch gedaan. Kun je makkelijk halveren als je niet zo fan bent van heel zoet)
 
Voor de decoratie:
110 gram bramen
12 hele bramen (of bosvruchten)



Het recept:

1. Verwarm de oven voor op 180C. Zet 12 papieren vormpjes in een cupcakevorm. Mix het bakmeel en de suiker door elkaar.

2. Mix de eieren in een andere kom met de yoghurt, roer er vervolgens het zelfrijzend bakmeel en de fijne kristalsuiker door, samen met de gesmolten boter en de geraspte citroenschil.
 

3. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cupcakes 20-25 minuten in de oven tot ze gerezen zijn en stevig aanvoelen. Laat de cupcakes ca. 5 minuten afkoelen. Haal de cupcakes uit de cupcakevorm en laat ze compleet afkoelen op een taartrooster.

4. Klop voor de boter crème de boter zacht en romig. Klop er de mascarpone en het vanillearoma door, en klop tot het vermengd is. Zeef de poedersuiker en klop tot een glad geheel.
Schep de crème in een spuitzak en maak een grote toef op iedere cupcake. Snijd 110 gram bramen fijn en verdeel deze samen met het vrijgekomen sap over de cupcakes. Decoreer met een hele braam op iedere cupcake.

Bron: Cupcake Heaven



Mijn variant:

Bij stap 2 voeg ik 100 gram bosvruchten toe, die ik dan door het beslag heen mix. Hierbij wordt het beslag prachtig paars van kleur, maar na het bakken zie je daar niets meer van.
Bij stap 4 gebruik ik 175 gram poedersuiker, het merg van een vanillestokje en een beetje citroen en bosvruchtensap. Hiermee vorm je mooie zachtroze toefjes op de cupcakes die je decoreert met de bosvruchten die je achter hebt gehouden Helaas heb ik hier geen foto's van, alleen van het oorspronkelijke recept. Die bij de schoonfamilie echter wel in de smaak viel!!

Andere tips en suggesties zijn welkom.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...