woensdag 11 december 2013

Zwart-witkoekjes



Met deze mistige koude dagen is het heerlijk weer om binnen aan de slag te gaan. Om nou elke dag een taart te bakken is misschien wat al te overdreven, dus heb ik me op het koekjesbakken gestort. En daar valt nog heel wat in te ontdekken! Deze lekkere koekjes vond ik in het kookboek 'Koekjes'. Het boek is uit het Duits vertaald, en staat dan ook vol met typisch Duitse lekkernijen, maar dat maakt het natuurlijk niet minder leuk om er mee aan de slag te gaan. Vandaag maakte ik de zwart-witkoekjes.

Voor ca: 20/40 stuks

Ingrediƫnten:
250 gram bloem
1 tl bakpoeder
125 gram poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
1 snufje zout
1 ei
125 gram boter
2 el cacao
1 el melk
2 eiwitten
bloem voor het bestuiven



Recept:

1. Zeef de bloem met de bakpoeder in een kom. Voeg de poedersuiker, vanillesuiker, het zout en ei toe. Snijd de boter in kleine stukjes en voeg ze eveneens toe.

2. Kneed het deeg goed door elkaar, totdat er een glad deeg onstaat.

3. Roer de cacao met de lepel poedersuiker en de melk tot een papje en kneed het door de helft van het deeg. Zet beide deegsoorten 1 uur op een koude plek.

4. Rol het lichte en het donkere deeg uit tot twee even grote lappen. Bestrijk een lap dun met eiwit. Leg de andere lap erop en bestrijk hem eveneens met eiwit. Rol het geheel stevig op en leg de rol opnieuw op een koele plek.

5.  Verwarm de oven voor op 180 C (heteluchtoven 160 C). Snijd de deegrol in plakken van 5 mm dik, leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze ongeveer 15 minuten in het midden van de oven.

Tip: Als je twijfelt of je koekjes wel gaar genoeg zijn na 15 minuten, weet dan dat ze altijd nog wat nagaren op de bakplaat. Je kunt ze er zelfs nog beter iets te vroeg uithalen dan te laat. Mij is het meerdere keren gebeurt dat ik ze te lang liet liggen, en de koekjes vervolgens te hard werden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...