zondag 3 juli 2016

Romige fruitvlaai





Voor de zomermaanden zijn de fruitvlaaien altijd favoriet. Je kunt er voor kiezen om de bodem te vullen met banketbakkersroom, of voor deze variant met mascarpone-room die je mee bakt in de oven.










Vlaaibodem:
200 gram bloem
100 ml melk
7 gram gedroogde gist
1 ei
30 gram roomboter
60 gram suiker
Snuf zout

Mascarponeroom:
125 gr mascarpone 
60 gr suiker 
1 ei 
half zakje vanille suiker         
1 el bloem 
2-3 lepels melk 

Toplaag:
100 gram aalbesjes
100 gram bramen
100 gram bosbessen
2 kiwi's gehalveerd in plakjes
klein trosje of 100 gram witte druiven
5 gehalveerde aardbeien met kroontje

500 ml slagroom (100 ml slagroom en 1 theelepel suiker als je de taart niet versierd met slaagroom)
2 eetlepels suiker

Vlaaibodem:
Meng voor het vlaaideeg de aangeven ingrediƫnten en kneed dit tot een soepel deeg. Laat het deeg, in een afgedekte kom, circa 30 minuten rijzen.

Mascarponeroom: 
Meng de mascarpone met de ingrediƫnten. Verwarm de oven voor op 190 C.
Rol het deeg dun uit en bekleed de vorm ermee. Giet de mascarponeroom erin en bak de vlaai in 30 minuten gaar.

Klop de slagroom stijf en besmeer de afgekoelde vlaai met een dun laagje slagroom. Verdeel het fruit erover. Doe de resterende slagroom in een spuitzak en spuit toefjes op de vlaai. Versier met gehalveerde aardbeien en krullen witte chocoladeschaafsel.






1 opmerking:

  1. O goedemorgen Mickey, die tweede met die lekkere vruchtjes had ik eerder willen ontmoeten. Daar had ik echt zin in maar ja van een plaatje krijg je een droge mond, ik proef het liever in het echt. Dus, ik heb vandaag een mangotaart gemaakt maar hoe ik het deed weet ik al niet meer maar de visite hier vond het wel lekker. Maar die van jou heb ik even onthouden. Daar kom ik even nog op terug want mijn printinkt was op. Het begin heb ik wel en toen werd het grijs en wit. Ik wens je een goede morgen, fijne dag alvast want ik heb even problemen met die stomme W10 die men heeft mij aangesmeerd en de hele nacht heb ik weer mijn laptop weer teruggezet in W7. Want jouw taart smaakt heerlijker want het was niet zoet maar zeer zoutig en ontieglijk zuur wat ik van W10 heb ontvangen. Die W10 taart was een rotte taart, helemaal beschimmeld, terwijl die van jou veel lekkerder eruitziet. Bedankt voor je reactie nog op mijn bloglogje. Nu kon ik het lezen met mijn W7 want op de W10 zag ik alleen maar een wit scherm. Trussie en ik ga naar bed. Wens je een fijne week toe en ik heb even een up-to-date nodig voor mezelf. Liefs Tine

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...